COMPETENTIE is, naast Autonomie en Verbondenheid een van de drie basisbehoeften, die – als we die behoeften goed kunnen vervullen – ons een vitaal leven geven.

Maar wat helpt om je competent te voelen op je werk?

In deze bijdrage FEEDBACK en VERTROUWEN.

De vorige bijdrage ging over waardering voor het goede werk dat je doet. Maar niet alles wat we doen is succesvol… Soms maak je een fout of valt het resultaat tegen. Hoe wordt daar binnen jouw bedrijf mee omgaan? Feedback is belangrijk, want daar kun je van leren. Maar de manier dat gebeurt is nogal belangrijk. Word je bij een vergissing tot je enkels afgebrand, of krijg je op een respectvolle wijze feedback. Je begrijpt dat dit uitmaakt voor jouw idee van wel/niet competent zijn.

Dit heeft alles te maken met de werkcultuur. Is het toegestaan om fouten te maken, of niet en wordt je daarop afgestraft? Uit onderzoek blijkt dat bedrijven die een open cultuur kennen, waarbij het toegestaan is om fouten te maken, succesvoller zijn. Dat is logisch, want alleen als je ruimte krijgt om te experimenteren (waarbij niet alles een succes hoeft te worden), kun je jezelf als werknemer ontwikkelen en nieuwe dingen leren, waardoor je steeds competenter wordt. Uiteindelijk is dit allemaal terug te voeren op vertrouwen. Hoeveel vertrouwen is er in jou als werknemer? En wat denk je dat dit doet met jouw gevoel van competentie?

In de volgende post meer uitleg over een ander aspect als het gaat om de behoefte competentie: persoonlijke ontwikkeling.